Meny
Varukorg 0
Vi har stängt för sommaren och tar inte emot beställningar!

Köpvillkor

Allmänt

Genom att beställa från oss godtar du villkoren på denna sida. Med orden ”vi” och ”oss” avses i dessa villkor Rara Växter Familjen Hedmalm AB. Alla beställningar levereras i enlighet med de villkor som beskrivs på denna sida. Vid förskottsbetalning via Swish eller kontoinsättning levererar vi inom samma eller nästföjande arbetsdag efter att betalningen mottagits. Vid betalning med kort och Klarna skickar vi beställningen under samma eller nästföljande arbetsdag. Kopiering av texter och bilder på vår websida är ej tillåten utan skriftligt tillstånd från oss. Vi reserverar oss för fel i text och bild samt för felräkningar i lagret.

Såråd

Såråd för varje sort finns angivna på motsvarande produktsida i vår webbutik. Dessa såråd finns även angivna i form av beteckningar direkt på varje fröpåse. Läs om dessa beteckningar och allmänna såråd på vår websida med Såråd.

Kvalitet

Fröerna vi säljer handpackas av oss själva här i Sverige och vi garanterar att de fröer vi säljer är sortäkta och håller normal grobarhet. Fröer är känsliga och behöver hanteras och lagras på rätt sätt. Torrt, mörkt och svalt är ett bra sätt att lagra dina fröer. Vi tar inte ansvar för felhantering av kund. Vi tar inte heller på oss något ansvar för ekonomisk förlust i näringsverksamhet eller övriga skador.

Priser och rabatter

Priserna på vår websida visas i svenska kronor inklusive moms. Vi ser alltid till att ha konkurrenskraftiga priser om man räknar pris per frö. Hittar du en sort billigare hos en annan seriös aktör är du välkommen att informera oss om detta. Betänk dock att vi står för hög kvalitet och handpackar alla våra fröer själva till skillnad mot många andra aktörer som endast agerar återförsäljare för massproducerade varumärken.

Genom att ange en giltig rabattkod erhålles motsvarande rabatt i kassan. Det är inte möjligt att kombinera flera rabattkoder vid ett och samma köptillfälle.

Hantering av personuppgifter

Genom att beställa från oss ger du ditt medgivande till att vi lagrar dina uppgifter i vårt kundregister. Vi behöver göra detta för att hantera din beställning, förbättra vår service, samt för utskick av information, nyheter och erbjudanden. Du kan när du vill avsluta din prenumeration på våra utskick och be oss radera dina uppgifter. De personuppgifter vi lagrar skyddas enligt personuppgiftslagen (PUL).

Force majeure

Vi tar inte ansvar för skador uppkomna av händelser vi inte kunnat förutse eller påverka (t ex importförbud, naturkatastrofer, krig och liknande) vilka gör det omöjligt för oss att fullfölja våra åtaganden enligt dessa villkor.

Leveransvillkor

Vi har ingen lägsta ordersumma vilket innebär att du kan beställa hur lite eller hur mycket du vill. Vi skickar normalt alla beställningar samma eller påföljande arbetsdag efter mottagandet. I undantagsfall kan det 1-2 arbetsdagar innan vi skickar en beställning. Skulle mot förmodan några varor ha tagit slut i lager ersätter vi dessa med likvärdig produkt eller presentkort.

Normala fröförsändelser skickas med vadderat 1:a klassbrev via PostNord. Större beställningar skickas med paket direkt till mottagarens adress eller via ett ombud. Tillgängliga leveransalternativ beror bland annat på orderstorlek och mottagarens land. Leveransalternativen presenteras i kassan. Tänk på att leverans till länder som ligger utanför EU:s momszon kan medföra kostnader för tull och liknande.

Fraktkostnader anges inklusive moms. Vid leverans till land utanför EU:s momsområde dras svensk moms på 25% av.

Utlämning av paket

Kund bär ansvaret för att paket som skickats från oss hämtas ut. Detta även då avsikten är att returnera försändelsen. I det fall en försändelse inte hämtas ut tar vi ut en avgift för att täcka våra kostnader.

Fraktskador

Skulle en vara skadas eller tappas bort i samband med frakt till kund tar vi på oss hela ansvaret. I det fall kunden begär ”Leverans utan kvittens” eller ”Ny utkörning” övergår transportrisken på mottagaren. Transportskador ska anmälas till oss inom 24 h från mottagandet. Kunden tar på sig att spara skadat emballage och dokumentera skadorna genom att fotografera och skicka till oss på info@raravaxter.se.

Köp från Norge

Det är tillåtet att importera upp till 50 fröpåsar (”hagebruksfrø”) för eget bruk. Det går även bra att beställa i flera omgångar eller kostnadsfritt ansöka om tillstånd för större import hos Mattilsynet. Ring Mattilsynet för mer information, tel: 22 40 00 00 eller gå in på www.mattillsynet.no.

Norsk moms och importdeklarationsavgift debiteras av norska myndigheter om totalvärdet på varje enskild försändelse, inklusive fraktavgift, överstiger NOK 350. Om totalvärdet understiger NOK 350 debiteras ingen norsk moms och ingen importdeklarationsavgift. Det är tillåtet att göra flera beställningar vid samma tillfälle. Kom ihåg att räkna med fraktavgiften!

För att undvika försening och ev. även ytterligare avgifter rekommenderar vi att en tullkredit införskaffas hos Tollvesenet vid beställningar med totalvärde över NOK 350.

Ångerrätt

Enligt "Lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler" har du som privatperson rätt att ångra ditt köp utan särskild anledning inom 14 dagar efter att du mottagit varorna. Du som kund ansvarar för transportrisken vid returer, det vill säga risken för att varan skadas eller kommer bort på väg till oss. Vi rekommenderar därför att emballera väl och skicka spårbart. Om du returnerar hela ordern krediteras hela orderbeloppet inkl. frakt & emballage. För att erhålla full kreditering måste varorna vara i väsentligen oförändrat skick. Fröpåsar får ej vara öppnade. Avdrag görs för varornas värdeminskning i den mån den beror på att du som konsument hanterat varan i större omfattning än som varit nödvändigt för att fastställa dess egenskaper eller funktion.

Om du vill utöva din ångerrätt, ska du utan onödigt dröjsmål och senast inom 14 dagar på egen bekostnad sända tillbaka varorna. Vi ska likaledes utan onödigt dröjsmål och senast inom 14 dagar efter att vi mottagit varorna eller bevis på återsändande, genomföra återbetalning av krediterat belopp. Återbetalningen kommer inte att kosta dig något. Vill du använda dig av Konsumentverkets ångerblankett (inte obligatoriskt, du kan självklart utöva din ångerrätt på annat sätt) kan du ladda ner blanketten genom att klicka här.

Reklamationsrätt

Enligt Konsumentköplagen har du som privatperson rätt att reklamera en vara i 3 år efter att du tagit emot den. Du måste reklamera varan "inom skälig tid" efter att du upptäckt felet och felet måste vara "ursprungligt", det vill säga att det fanns där redan när du mottog varan. Vid godkänd reklamation står vi för returfrakt och transportrisk, byter eller reparerar vi varan, beroende på felets art, alternativt erbjuder tillgodohavande. I tredje hand erhålls ekonomisk ersättning, vilken inte kan överstiga varans försäljningsvärde. Förlust i näringsverksamhet eller annan indirekt skada ersätts inte. Vid eventuell tvist följer vi alltid Allmänna reklamationsnämndens beslut. Konsumentköplagen gäller inte om du som köpare är näringsidkare.

I det fall du vill reklamera en vara, kontakta oss på info@raravaxter.se innan du returnerar den.

Rara Växter på Facebook

Missa inte att följa oss på Facebook för odlingstips, kampanjer och inspiration.


Prenumerera på inspiration

Vårt populära nyhetsbrev är fyllt av specialerbjudanden, nyheter och trevlig trädgårdsinspiration! Självklart kan Du avbryta prenumerationen när du vill.